بررسی جامعه ی آرمانی در نمایشنامه های اکبر رادی

پایان نامه
چکیده

ادبیات آرمان شهری، گونه ای از ادبیات است که جامعه ی آرمانی را طراحی و ترسیم می کند. آرمان شهر یا جامعه ی آرمانی، شهری برتر است که در آن ارزش ها حاکمیت دارند و سعادت بشر مطلوب همگان می باشد. آرمان شهر به معنای امروزیش از واژه ی اتوپیا، نام کتاب تامس مور، فیلسوف و نویسنده ی سده ی(15 و 16) میلادی انگلستان است. بعد از تامس مور اندیشمندان و فیلسوفان بسیاری به طرح جامعه ی آرمانی خود پرداختند، اما طرح این جامعه ی آرمانی موضوعی نیست که بتوان آن را فقط به فلاسفه و اندیشمندان محدود کرد، این مسأله دغدغه ی فکری همه ی انسان های بیدار در طول تمام اعصار بوده و هست و بازتاب آن در پهنای با عظمت ادبیات به خصوص ادبیات فارسی به وضوح دیده می شود. در ادبیات معاصر کشورمان، هنرمندان و نویسندگان متعهد و واقع گرا به جای ترسیم دنیایی خیالی و غیرقابل باور، با نشان دادن و به تصویر کشیدن جامعه ی واقعی، مسائل، مشکلات، موضوعات و دردهای مهم زمانه شان، و با برجسته و نمایان کردن آن ها و گاه با بررسی عوامل و زمینه ها، جامعه و حاکمان را مورد نقد قرار می دهند و خواهان جامعه ای بدون این مشکلات و بدیها هستند. علاوه بر برجسته کردن ضعف ها و بدی ها، هنرمندان متعهد گاه با نشان دادن بعضی زیباهایی فراموش شده یا رشد نیافته در جامعه، نظر به زندگی نیکوتر و زیباتر برای هم میهنان و هم نوعانشان داشته اند. این هنرمندان و نویسندگان همواره آرزو دارند جامعه و در معنایی وسیع تر جهانی بدون ظلم و ستم و بی عدالتی داشته باشند. اکبر رادی یکی از بزرگترین نمایشنامه نویسان تاریخ کشورمان است. او همواره در نمایشنامه هایش از جامعه ی معاصر سخن گفته است. در این رساله سعی شده است به موضوعات ویژه و برجسته و انتقاداتی که رادی به جامعه ی معاصر کشورمان داشته است، پرداخته شود، تا از دل انتقادات و بررسی مشکلاتی که در نمایشنامه هایش از جامعه به تصویر کشیده است، به جامعه ی مطلوب و آرمانی وی در نمایشنامه هایش پی ببریم.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

بررسی عقاید ژاک لاکان در نمایشنامه ی «از پشت شیشه ها» اثر اکبر رادی

ژاک لاکان روان­پزشک معروف فرانسوی است که در آثارش علاقه­ی خود را به فلسفه و ادبیات ابراز کرده است. او نفسِ انسانی را متشکل از سه نظمِ مهمِ روانی با نام­های خیالی، نمادین و واقع می­داند. وی معتقد است که ساختارِ ضمیر­ناخودآگاهِ انسان همانند ساختارِ زبان عمل می­کند. به عقیده­­ی لاکان، زبان ترکیبی از دال­ها و مدلول­ها است. یکی از نکات اساسی در نظریات لاکان حضور احساسات و عوامل منفی چون بیگانگی، پرخاشگری،...

متن کامل

بررسی پدیدارشناسی «مکان» و «نامکان» در نمایشنامه پلکان و شب روی سنگفرش خیس اکبر رادی

رویکرد پدیدارشناسی به دلیل پذیرفتن انسجام، یکپارچگی و تقسیم ناپذیری تجربه انسان و همچنین پذیرفتن این حقیقت که معانی تعریف شده توسط خواسته های انسان در مرکز تجارب ما قرار دارند. و آن چه اهمیت پیدا می کند، پدیده مکان است. مکان، هویت مند، رابطه مند و دارای تاریخ است. بر این اساس،نامکان محدوده ای است تهی از هویت و تاریخ و تحقق آن درون فضاهایی همسان شکل می گیرد. این پژوهش،کیفی، توصیفی، تحلیلی؛ با اس...

متن کامل

نمادپردازی اکبر رادی با تقابل شخصیت دو زن در نمایشنامه ی از پشت شیشه ها

اکبر رادی از نمایشنامه¬نویسان نام¬آشنای ایرانی ا ست که در پردازش آثار هنری خود از سبک، زبان و بیان ویژه ای برخوردار است. از دیرباز، او به واقع¬گرایی در ادب نمایشی نام بردار بوده؛ اما گاهی نیز در طرح دیدگاه¬های اجتماعی خود، از زبان و بیان نمادین بهره برده که برایند آن، خلق تیپ¬ها و فضاهای نمادینی است که با وجود ملموس و واقعی بودن، می¬توانند نمونه ای برای تیپ¬های مشابه و شرایط همسان باشند. ازاین ...

متن کامل

بررسی عقاید ژاک لاکان در نمایشنامه ی «از پشت شیشه ها» اثر اکبر رادی

ژاک لاکان روان­پزشک معروف فرانسوی است که در آثارش علاقه­ی خود را به فلسفه و ادبیات ابراز کرده است. او نفس انسانی را متشکل از سه نظمِ مهمِ روانی با نام­های خیالی، نمادین و واقع می­داند. وی معتقد است که ساختارِ ضمیر­ناخودآگاهِ انسان همانند ساختارِ زبان عمل می­کند. به عقیده­­ی لاکان، زبان ترکیبی از دال­ها و مدلول­ها است. یکی از نکات اساسی در نظریات لاکان حضور احساسات و عوامل منفی چون بیگانگی، پرخاشگری،...

متن کامل

واکاوی نقش روشنفکر در نمایشنامه ملودی شهر بارانیِ اکبر رادی: رویکردی جامعه‌شناختی

در نمایشنامهﻫﺎی اکبر رادی، مفاهیم مربوط به بحث روشنفکری از جایگاه ویژهﺍی برخوردار است. در بیشتر آثار نمایشی او، ﻣﻰتوانیم چهرهﻫﺎی روشنفکر و دیدگاهﻫﺎی مربوط به روشنفکری را مشاهده کنیم. او در نمایشنامۀ ملودی شهر بارانی (۱۳۷۶) به آسیب­شناسی مفهوم روشنفکری در دهۀ ۱۳۲۰ ﻣﻰپردازد و در تلاش است دلایل سرگردانی روشنفکران این دهه را برای مخاطبان خود واکاوی نماید. با این همه، رادی تنها به بازتاب کژفهمی­های ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه بوعلی سینا - دانشکده ادبیات و علوم انسانی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023